voor therapie, coaching en training

Autogene Training

Autogene Training: voor wanneer u in het dagelijkse leven niet meer écht tot rust komt.
Stress, angsten, hoge werkdruk, scheiding, overbelasting, een ziekteproces of ziekte/overlijden van een naaste kunnen lichamelijke en geestelijke spanningsklachten geven. Deze klachten kunnen weer een nieuwe bron zijn van zorgen, angst en onzekerheid. Zo kan een negatieve spiraal ontstaan die steeds meer stress en klachten kunnen veroorzaken. Met deze training leert u ontspanningsoefeningen waarmee u herstel bevorderd.

Autogene Training: een ontspanningsmethode voor zowel lichaam als geest.
U leert u een zelfcontrole-vaardigheid die op eenvoudige wijze en in verschillende houdingen kan worden toegepast. De methode werkt met concentratie op innerlijke sensaties, waarbij centraal staat het uitnodigen van ontspanning en gevoelens (zonder iets te forceren) en het observeren van het eigen lichaam zonder manipuleren.

autogene training houding

Bij autogene training wordt de cliënt gevraagd affirmaties (oefenformules), positieve en bevestigende wensen, in gedachte te herhalen terwijl er een betekenisvol beeld bij gevisualiseerd wordt. Als gevolg daarvan ervaart de beoefenaar ook daadwerkelijk ontspanningsreacties van zwaarte, warmte, een rustige hartslag en verdieping van de ademhaling. Zo conditioneert men zichzelf om ontspanning, zwaarte, warmte, enzovoort te voelen. Tenslotte kan een dieper gevoel van ontspanning en een diepere concentratie en bewustzijn worden bereikt.

Het in de verbeelding richten van de aandacht op een fysiologische respons lokt die respons daadwerkelijk uit. Met behulp van deze techniek kan de beoefenaar tot een grotere innerlijke rust en ontspanning komen. Uit onderzoek blijkt dat autogene training diverse effecten heeft op het autonoom zenuwstelsel en een toename van de doorbloeding in de hersenen geeft. Daarnaast geeft autogene training ook sensaties van zwaarte, warmte en verdieping van de ademhaling.

Er wordt van u verwacht dagelijks te oefenen, variërend van 10 minuten tot een half uur per dag. Bij individuele behandeling vindt er tijdens de eerste behandeling een intakegesprek plaats. Bij groepsbijeenkomsten vindt er een individuele intake vooraf plaats. Een paar maanden na afloop van de training vindt er eventueel een follow-up bijeenkomst of gesprek plaats.

Voor wie?
Autogene Training is geschikt voor alle leeftijden vanaf ongeveer 8 jaar. Je hoeft er niet in te geloven, het is een vaardigheid die iedereen kan leren. Het is geen alternatieve geneeswijze, het is oefentherapie gegeven door een therapeut die daar speciaal voor is opgeleid. Het enige dat nodig is is motivatie en tijd.

Voor welke klachten?
Overmatige spanningen kunnen zich uiten in lichamelijke en geestelijke klachten. Enkele veel voorkomende klachten zijn:
– vermoeid gevoel, niet uitgerust raken, lusteloosheid
– slaapproblemen,
– concentratieproblemen, neerslachtigheid, somberheid,
– ademhalingsproblemen zoals hyperventilatie, benauwdheid,
– angst en paniekgevoelens, een gevoel van gejaagdheid, onrust, stressgevoelens, prikkelbaarheid, controledrang, dwangmatigheid,
– hoofdpijn, migraine klachten,
– chronische pijnklachten; nek, schouder en rugklachten, spier en gewrichtsklachten,
– maag en darm klachten, hartkloppingen,
– koude of trillende handen en voeten, tintelingen,
– neiging tot overmatig eten, roken en alcoholgebruik.
– verminderde weerstand, vaak verkouden en griep.
Daarnaast kan Autogene Training ingezet worden als ondersteuning bij lichamelijke aandoeningen, geestelijke problemen en klachten van allerlei aard zoals bv. Parkinson, chronische longaandoeningen (COPD), chronische vermoeidheid, kanker, onbegrepen pijnen, burn-out, hartaandoeningen, fobieën en paniekstoornissen. In sommige gevallen kan autogene training een ondersteuning zijn bij afvallen en stoppen met roken. Autogene training kan een wezenlijke bijdrage leveren aan het beter omgaan met gevolgen van een ziekte zoals beperkingen, pijn en stress.